Kilimanjaro - dag zes

Na ons thee en digestive koekjes kon de ellende beginnen. 6 uur lang naar boven klimmen/ wandelen. We begonnen allemaal heel goed en sterk. Sev kreeg op een gegeven moment echt last van evenwichtsstoornis. Ze is een paar keer gaan wankelen en werd opgevangen door BJ die achter haar liep. Toen ze een slok water nam uit haar camelbag werd ze onwijs misselijk en de digestivekoekjes vlogen er weer uit. Met de mannen ging het goed. DJ en Bram hadden ook een beetje last van lichte hoofdpijn. Sev heeft zeker een paar uur lang Altijd is Kotjakje ziek en Op een klein stationnetje gezongen om zo niet af te dwalen in gedachten en mijn ademhaling onder controle te krijgen. Er zijn echt veel momenten geweest dat ik heb gedacht: waar zijn we aan begonnen en waarom o waarom? Het was echt zwaar. Sommige stukken waren onwijs pittig en als je je dan niet lekker voelt, is het echt K!

Maar na 5,5 uur klimmen uiteindelijk aangekomen bij Stella point!! Jeeey! Wat een fijn gevoel. Het leek wel alsof daar alle zorgen weg waren en ik echt fluitend nr boven liep. Dat was voor mij echt een psychologisch punt. Aangekomen op de dak van Afrika was het allemaal heeel hectisch. Iedereen wilde met het bord op de foto, er kwamen vele andere groepen aan. Bram had het heel koud dus Bram en BJ zijn snel aan hun afdaling begonnen. DJ en ik hebben nog rondgekeken bij de krater en gletsjer en foto’s gemaakt. Wat was het bijzonder om op het dak van Afrika te staan en zelf die tocht gemaakt te hebben na lopen van 6 dagen. De afdaling was ook behoorlijk pittig door het mulle zwarte zand waarin je flink in wegzakte. Flinke aanslag op je knieën. DJ had gelukkig zijn stokken. Over de afdaling hebben we 2,5 uur gedaan. Onderweg zagen we nog mensen die nog nr boven moesten en het hen veel moeite koste. Eenmaal beneden een mango Sapje gedronken en gelijk in bed gaan liggen.

Zonsopkomst op de top
De steeds kleiner wordende gletsjer

Nadat we even hadden gedut van de klim, moesten we weer alles inpakken om vervolgens naar Mwara kamp te gaan. Wat een slecht weer is het zeg. Regen, regen, onweer en regen. 3,5uur in dat zeikweer gelopen. Tot op de long John nat. Gelukkig we droge schoenen en sokken gehouden. Op het kamp aangekomen waren BJ en Bram in de tent. Het is heel druk hier. Alle tenten liggen zowat hutje mutje. Iedereen daalt hier af. Vandaag ook weer vroeg gegeten. Na het eten zijn Saliem en Damian nog in de tent geweest om over morgen te praten. Moeten om half 6 ontbijten weer 3uur lopen naar de gate waar de chauffeur ons opwacht om mee te nemen nr de safari. We hebben de fooi met hen besproken. Saliem gaf aan dat een porter 10 dollar per dag moet krijgen. We hebben 13 porters en een trip van 7 dagen. En dat de kok 15 dollar moet krijgen en het hulpje van de kok ook iets extra’s omdat hij en porter is en onze ober, die ons bedient, opruimt, ons wekt. En de gidsen moeten we zelf weten. Wat een gedoe. Er is echt veel discussie geweest en Bram heeft zelfs nog nr Erik gebeld om te vragen wat de norm is. 10 dollar per dag, per porter klopt. Maar wij hebben uiteindelijk de porters 33 dollar, de kok 45 dollar, de gidsen 70 dollar en K3 43 dollar gegeven. Ze waren not amused. Maar goed, meer konden we er niet van maken. Uiteindelijk hebben we allen een fooi van 150 dollar gegeven. Wat op zich toch een aardig bedrag is.

Nu in de zeikregen in de tent met een nachtlampje. Zo blij als de regen morgen klaar is en wij niet meer zo hoeven de kreperen in de tent.